zawiercianskie.pl

Twoje źródło informacji z Zawiercia, powiatu i regionu

Aktualności

Zakład Gospodarki Komunalnej w Zawierciu chce wybudować instalację do produkcji paliwa alternatywnego RDF

Zakład Gospodarki Komunalnej w Zawierciu zamierza wybudować instalację do produkcji paliwa alternatywnego RDF. Skrótowiec „RDF” oznacza „Refuse Derived Fuel”, czyli – w wolnym tłumaczeniu – „paliwo z odpadów”. 

W październiku ubiegłego roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała decyzję środowiskową o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdzającą brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia.

Rozbudowa zakładu wynika z założeń przyjętych w latach ubiegłych w planie inwestycyjnym Spółki. Podyktowane jest to zarówno zmianami w przepisach prawa jak i dbałością Spółki o jak najlepszy stan środowiska. Inwestycja zakłada wybudowanie dwóch obiektów: hali sortowni oraz hali przetwarzania frakcji nadsitowej z odpadów komunalnych na paliwo alternatywne. Podkreślić należy, że paliwo będzie wywożone z terenu gminy Zawiercie i będzie wykorzystywane w cementowniach, istniejących lub nowopowstałych elektrociepłowniach wielopaliwowych, przystosowanych do wykorzystywania paliwa alternatywnego RDF. Moce produkcyjne podyktowane są pozyskiwaniem strumienia nie tylko z Zawiercia ale z całego powiatu zawierciańskiego i myszkowskiego, gdyż nasza Instalacja Regionalna operuje na tym terenie, a nie tylko w Zawierciu. Drugi powód takiej ilości to ekonomia podyktowana mocami przerobowymi linii. Należy podkreślić, iż tak przygotowane odpady z frakcji 19 12 12 będą mogły w całości być wywiezione z Zawiercia do dalszego przetworzenia poza granicami naszego powiatu, co poprawi efekt ekologiczny w stosunku do sytuacji obecnej – informuje ZGK.

Zapytaliśmy Zakładu Gospodarki Komunalnej w Zawierciu czy inwestycja jest zasadna? Jak można przeczytać na branżowej witrynie internetowej PortalKomunalny.pl, paliwo z odpadów jest problematyczne.

RDF gromadzone jest w magazynach odpadów i RIPOK-ach i… czeka. Nadwyżki paliwa, zalegającego w legalnych i nielegalnych magazynach, stanowią zagrożenie pożarowe, bo są łatwopalne. Ma ono wielki potencjał energetyczny, który jednak nie jest wykorzystywany. Na przepełnionych składowiskach i w magazynach dochodzi do pożarów. Przyczyny są różne, zapewne często są to podpalenia, ale dochodzi także do samozapłonów – czytamy na stronie portalkomunalny.pl

Jak przekonuje zawierciański ZGK, inwestycja jest uzasadniona.

Na chwilę obecną Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. nie przerabia w żaden sposób przedmiotowej frakcji ponosząc wysokie opłaty jej zagospodarowania poza przedsiębiorstwem. Jest rzeczą oczywistą, iż cena zagospodarowania balastu w postaci preRDF (półprodukt do produkcji paliwa alternatywnego) lub RDF (paliwa alternatywnego) jest znacząco niższa niż balastu nieprzetworzonego. Ponadto konsekwencją zaniechania realizacji inwestycji może być trudność w spełnianiu wymagań przepisów o ochronie środowiska stawianym zakładom przetwarzającym odpady komunalne – informuje ZGK.

Jak informuje Krzysztof Tomczak, prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej, decyzja w sprawie terminu rozpoczęcia inwestycji zapadnie w ciągu dwóch miesięcy.

Koszt budowy tego typu instalacji sięga około 40 mln. Koszt taki wyklucza inwestowanie w ten projekt Spółki ZGK ze środków własnych. Obecnie jesteśmy na etapie układania finansowania biorąc pod uwagę fundusze i programy pomocowe. Za około dwa miesiące będę mógł udzielić bardziej szczegółowych informacji w tym zakresie – mówi prezes ZGK Krzysztof Tomczak.

Czy budowa instalacji do produkcji paliwa alternatywnego RDF nie spowoduje uciążliwości dla okolicznych mieszkańców?

Planowana inwestycja nie będzie uciążliwa dla mieszkańców. Cykl produkcyjny w dużym uproszczeniu polega jedynie na mieleniu frakcji nad sitowej w obiekcie zamkniętym. Na tego typu instalacjach nie powstają uciążliwości odorowe lub akustyczne – mówi prezes ZGK.

Jak przekonuje szef Zakładu Gospodarki Komunalnej w Zawierciu powstanie instalacji spowoduje zwiększony ruch pojazdów ciężarowych i „nie ulega jednak wątpliwości że droga ta będzie musiała zostać zmodernizowana ponieważ w już na obecnym etapie działalności naszej spółki jest ona nie wystarczająca. Rozmowy w tym zakresie już trwają„.

Na dzień dzisiejszy jednym z głównych kosztów wzrostu cen za odbiór i utylizację odpadów komunalnych jest wzrost zagospodarowania frakcji nad sitowej o kodzie 19.12.12. Cena ta wciąż rośnie i sięga już kilkuset procent podwyżki w perspektywie dwóch lat. Inwestycja ta ma na celu przerobienie tej frakcji w taki sposób aby koszt utylizacji tego odpadu był niższy. Co przełoży się na większą stabilność cenową i obniżenie kosztów utylizacji odpadów w Zawierciu. Wszystkie nasze inwestycje które będziemy realizować w ciągu najbliższych trzech lat mają na celu obniżenie kosztów zagospodarowania odpadów w przeliczeniu na mieszkańca – mówi Krzysztof Tomczak.

W Częstochowie kilkanaście dni temu z inicjatywy Częstochowskiego Alarmu Smogowego powstała grupa na Facebooku o nazwie „Nie dla produkcji paliw RDF przy Dojazdowej 20”, jej organizatorzy poinformowali kilka dni temu o zebraniu 5 tys. podpisów mieszkańców przeciw realizacji tej inwestycji.

Co myślicie o planach budowy instalacji do produkcji paliwa alternatywnego RDF w Zawierciu?

Tekst: Paweł Kmiecik
Zdjęcie: Zakład Gospodarki Komunalnej w Zawierciu
redakcja@zawiercianskie.pl

11 KOMENTARZY

  1. Wyszło na jaw dlaczego Prezydent Konarski wraz z częścią radnych podniósł opłatę śmiercią. Podniósł aby sfinansować inwestycję. Pan Tomczak ma mieszkańców za maszynkę do robienia pieniędzy. Niech ten specjalista wysokiej klasy powie jaka będzie obniżka opłaty, bo mieszkańcy zapłacą za budowę, a ZGK jeszcze bardziej podniesie ceny. Jakie będą korzyści dla mieszkańców, bo na tej inwestycji skorzysta ZGK? Gdzie ta inwestycja będzie zlokalizowana? Miasto walczy ze smogiem, a ZGK ten smog przez tą inwestycję będzie produkować. Budowali Virtu na Łośnickiej. Mówili, że żadnego smrodu nie będzie, bo produkcja będzie wewnątrz i nie da się tam okna otworzyć ze względu na smród. Tłumaczenia Pana Tomczaka są karkołomne.

  2. To zdjęcie na początku artykułu pokazuje jak wyglądał kiedyś ZGK. Zapraszam na ul. Podmiejska zobaczyć teren ZGK dzisiaj od strony schroniska, Sterty śmieci zalegające na placach . I samochody kursujące plac – składowisko to nowa technologia obecnego ZGK

  3. Pomysł wybudowania sortowni, instalacji RDF był już od kilku lat. To miała być kolejna inwestycja po budynku socjalnym. Jest to pójście w dobrym kierunku. Kolejnym powinna być spalarnia śmieci (wielkością dopasowana do regionu, powiatu) lub gdzieś na śląsku dla całej GZM – np. po starych po kopalnianych terenach.

  4. a ja chce aby przestac pier**** ja chce ..ja mysle…ja chcialbym tylko „nie gadac” robic ! np w SAG …
    dokonczyc obwodnice zachodnia brakuje juz niewiele…..

  5. Czy ktoś wreszcie zrobi porządek z Tir-ami ze złomem na ul.Łośnickiej ? Jest zakaz a dalej stoją. Wiem że kierowcy są niczemu winni ale wybudowano za wjazdem duży parking który jest całkowicie pusty a auta jak stały na drodze tak stoją. Dzisiaj przed 6 rano stały i odstrony Virtu i od strony Żabek a kierowcy innych samochodów mieli problemy z przejazdem. Auto staje na wadze a kierowca leci z kwitami do pań z wagi jakby nie można było zważyć i wpuścić na parking i załatwiać papierki. Trzeba chyba interweniować w KWP w Katowicach skoro nasza Policja nic z tym nie robi.

  6. za nie długo będzie problem rozwiązany, spokojnie, szykuje się przebudowa tej ulicy z dodatkowym pasem dla tir-ów

    • Problem był i nadal jest. Trzeba rozwiązania. Moim zdaniem to huta powinna zaproponować np. wpuszczanie na parking. Huta sobie olewa, niech mieszkańcy sami sobie radzą. Jeśli zrobią remont to ciężarówki znowu rozjadą ulicę i z remontu powstaną koleiny.

      • Bardzo dobrze, nareszcie realizacja pomysłu z 2015 roku. Coś w końcu powstanie z frakcji nadsitowej.a nie tylko balaat za który trzeba było sporo płacić. Liczymy na obniżkę cen za zagospodarowanie 20 03 01. 🙂

      • Zrobili po to specjalny parking dla ciężarówek zaraz za portiernią a jest on całkowicie pusty a auta jak stały tak stoją na drodze utrudniając ruch. Czy w tej hucie jest ktoś myślący ? Zmienić procedury i wpuszczać przez wagę na hutę a potem za bramą biurokracja. Remontują ul.Polską i ciężarówki po stal jadą Wartami i da się ? To samo zrobić z tymi ze złomem i po Żabkach i okolicach nie będą jeździć też.

        • Rozwiązanie problemu jest w rękach huty. Mieszkaniec twierdzi, że przebudują drogę wprowadzając pas dla ciężarówek, tylko ciekawe jak według niego mają ciężarówki dojechać skoro jest zaciętym zwolennikiem wprowadzenia zakazu jazdy ul. Leśną.

  7. Jest jeszcze inna inwestycja planowana przez ZGK i to taka która jest bardzo uciążliwa dla otoczenia. Będą z odpadów produkować kruszywa drogowe z odpadów. Mieszanie popiołu, cementu i innych syfow. Mnóstwo pyłów i innych szkodliwych substancji. Setki tysięcy ton i to wszystko transportem drogowym. Brawo
    Do tego trzeba trzeba przywieźć do Zawiercia kolejne setki tysięcy ton odpadów z zewnątrz aby wyprodukować 100 000 ton paliwa. Zawiercie jeden wielki syf z tego będzie.
    Zawierciańskie.pl jestescie słabo poinformowani. RDF to pryszcz w porównaniu z ta druga inwestycja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany.