zawiercianskie.pl

Twoje źródło informacji z Zawiercia, powiatu i regionu

Aktualności

Rada Miejska w Zawierciu jednogłośnie za uchwałą negatywnie opiniującą plany linii kolejowych do CPK [AUDIO + ZDJĘCIA]

W sesji dotyczącej CPK, która odbyła się we wtorek 10 marca, uczestniczyło 19 radnych, a także m.in. Poseł na Sejm RP Danuta Nowicka.

O zwołanie sesji nadzwyczajnej w związku z CPK zwróciła się grupa radnych w piątek 6 marca.

W związku z kończącymi się w dniu 10 marca 2020 wstępnymi konsultacjami dotyczącymi przebiegu zaprojektowanej trasy kolejowej dla infrastruktury Centralnego Portu Lotniczego, wnosimy o zwołanie Sesji Nadzwyczajnej Rady Miejskiej w Zawierciu w celu wyrażenia opinii na temat przeprowadzenia projektowanych śladów linii kolejowej na terenie Gminy Zawiercie. W związku z terminem zwołania sesji nadzwyczajnej, prosimy o uwzględnienie konieczności przesłania uchwalonego stanowiska do dnia 10 marca 2020 r. – czytamy we wniosku z dnia 6 marca 2020 roku złożonego do przewodniczącej rady miejskiej przez grupę radnych.

Pod wnioskiem podpisali się radni (według kolejności podpisów): Ewa Mićka, Edyta Grzebieluch, Damian Świderski, Elżbieta Kornobis-Wieczorek, Witold Grim i Paweł Kaziród.

Proponowana uchwała nosi nazwę “w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego planowanego przebiegu linii kolejowych przez Gminę Zawiercie w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego”.

Rada Miejska w Zawierciu rozumie potrzebę niezbędnej infrastruktury lotniczej, kolejowej oraz drogowej dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Należy jednak zaznaczyć, że już na etapie konsultacji nad Strategicznym Studium Lokalizacyjnym dla CPK ważne są opinie lokalnych społeczności. Mimo, że jest to tylko przedwstępny etap konsultacji, a pokazywane na mapach warianty przebiegów są tylko przykładowe, jednak budzą one wiele emocji, wątpliwości i wręcz strachu. Proponowane ślady przebiegu linii kolejowej dla CPK dzielą miasto Zawiercie (dosłownie) i biegną w bezpośrednim pobliżu domów mieszkalnych przez tereny budowlane i inwestycyjne. Należy również pamiętać, że są to tereny Jury Krakowsko-Częstochowskiej, które podlegają szczególnej ochronie. Nie możemy również przemilczeć kwestii bardzo dla nas i wszystkich mieszkańców Zawiercia ważnej, a mianowicie wrażenia, że proponowane ślady linii kolejowej dla CPK nie są bez znaczenia dla ewentualnej budowy kopalni rud cynku i ołowiu. W sprawie, której odbywały się naszym mieście protesty. Mamy nadzieję, że nasza negatywne opinia dla przebiegu śladu trasy linii kolejowej dla CPK zostanie uwzględniona. oczekujemy, że przebieg proponowanych linii zostanie tak zaprojektowany, żeby nie budził wątpliwości żadnego z mieszkańców naszej gminy. Wrażamy również gotowość współpracy na każdym etapie planowania inwestycji w poszukiwaniu kompromisu dla uwzględnienia lokalnych interesów Mieszkańców Gminy Zawiercie – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Przewodnicząca rady Beata Chawuła poinformowała, że razem z prezydentem Zawiercia zaprosili przedstawicieli CPK. Oto odpowiedź, jaką otrzymali:

Radny Witold Grim mówił o wywiadzie w mediach z Konradem Majszykiem, dyrektorem komunikacji i PR Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Pan Dyrektor mówi, że oprócz tego, że pociągi będą mknąć z prędkością 250 km/h, to wszystkie te linie mają charakter orientacyjny i tu jest powiew radości. W kolejnym zdaniu dyrektor mówi tak: “chcemy sprawdzić, czy budowa nowej linii będzie akceptowalna. Jeżeli pojawią się jakieś wątpliwości, wszędzie tam, gdzie się da to zrobić, będziemy chcieli przebieg linii skorygować”. Ja tu widzę pewne niezbezpieczeństwo, bo co cędzie jeśli Pan dyrektor i jego zespół powie, że nie da się już skorygować? Dlatego wydaje mi się, że tutaj należałoby wzmocnić te nasze działania nie tylko uchwałą rady miasta, ale być może, tak jak Pan Mariusz Golenia przewodniczy stowarzyszeniu, który ma na celu, żebyśmy jako społeczeństwo bronili się przed kopalnią cynku i ołowiu, też należałoby podjąć takie działania, które w sposób jasny i dobitny przekazały oddolny głos mieszkańców ZawierciaWitold Grim.

Henryk Mól, przewodniczący Komisji Społecznej przedstawił opinię komisji do projektu uchwały. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały jednogłośnie 8 głosami “za”.

Radny Paweł Kaziród mówił, że projekt zakładał przebieg linii kolejowej przez środek Pustyni Błędowskiej.

Poseł na Sejm RP Danuta Nowicka mówiła, że sprawa jest poważna, ale należy do niej podchodzić ze spokojem. Oto, co powiedziała zawierciańska posłanka podczas sesji:

Z kolei radny Mariusz Golenia mówił m.in. o potrzebie składania uwag w trakcie planowania Centralnego Portu Komunikacyjnego:

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

PK
redakcja@zawiercianskie.pl

9 KOMENTARZY

  1. Proponuje Radnym o powalczenie aby w Zawierciu powstalo centrum przesiadkowe CPK =rozwoj bo szlakach obecnych koleji mamy CMK oraz siec koleji lokalnych oraz przywrocenie linii do lotniska przez super strefe SAG……

    • “Nie chcem ale muszem”. A badano czy będą się kury niosły i krowy nie stracą mleka. Czym się to różni od kolei warszawsko – wiedeńskiej budowanej w XIX w. a tak wyśmiewanej przez współczesnych. Czyli Zawiercie bez inwestycji, sypialnia? Ile mieszkańców liczy obecnie Zawiercie, starsze osoby mogą się czuć zaskoczone, ok. 48 tys. mieszkańców. Jakie alternatywy dla kopalnii i lini szybkiej koleji do CPK.

      • @MISIO alternatywa tylko rozwoj SAG =praca a jest jak jest ze strefa “SAG kwitnie na maxxaa” moze tym sie super radni zajmia i nkwa Pani dyrektor. Kopalnia i szybka kolej bedzie spec ustawa i sobie mozemy……..

      • #MISIO
        Dlaczego mamy się czuć zaskoczeni? Generalnie w Polsce występuje tendencja malejąca jeśli chodzi o liczbę ludności i Zawiercie wpisuje się w ten trend. Obecnie Polska liczy 37 734 000 ludności,prognozy demograficzne przewidują,że w r.2030 będzie 36 596 000, w 2040 -34 584 000, a 2050 -32 516 000.

  2. Dlaczego tak się nikt nie troszczył o lokalne społeczności Wart , Łośnic , Wierczek jak budowano Strzępiarkę złomu , czy nowy piec na Elektrostalowni na hucie ? Każdy by wszystko chciał żeby powstało ale nie w jego okolicy.

  3. “Działania w strefie od lat torpeduje dagadużeciało, skutecznie odstrasza wszystkich swoją frustracją i fochem”

  4. Nareszcie mądra decyzja. Nie będzie prezydent dla własnych widzie misię remontował ruiny dla Kubusia a może już mu obiecał etat dyrektora bo dziecko do 18-ki się zbliża. Co ich tak połączyło że wszystko pod niego robi, pod dzieci?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.