zawiercianskie.pl

Twoje źródło informacji z Zawiercia, powiatu i regionu

Aktualności

Protest mediów w Polsce w związku ze “składką”. Wiele portali zablokowało swoje treści i zastąpiło je komunikatem z listem otwartym do rządu

W środę 10 lutego wiele prywatnych mediów w Polsce protestuje w ramach akcji “Media bez wyboru”. Protest odbywa się przeciwko zamiarowi nałożenia na media nowego podatku, który, zdaniem ich przedstawicieli, znacząco obciąży je finansowo, a w niejednym przypadku może doprowadzić do ich likwidacji.

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Chodzi o projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić do NFZ.

Wywołało to sprzeciw mediów w kraju, które w ramach protestu opublikowały na swoich portalach komunikaty, zastępujące wszelkie inne treści, niedostępne w związku z protestem.

Podobne rozwiązania prawne, obciążające daniną przychody z tytułu nadawania lub wyświetlania reklam, funkcjonują także w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Austrii, Grecji, we Francji, i na Węgrzech.

Wysokość składki w Polsce nie będzie odbiegać od poziomu stosowanego w innych krajach naszego regionu (w Czechach i na Węgrzech) i będzie uzależniona od reklamowanego towaru, rodzaju medium oraz wielkości nadawcy. Wyższymi stawkami objęte zostaną przychody z reklam towarów szkodliwych dla zdrowia, w szczególności napojów słodzonych, ale także od suplementów diety – czytamy na rządowej stronie internetowej (całość artykułu dostępna TUTAJ).

Składkę od reklamy będą płacić firmy, które osiągają roczny zarobek (zysk netto) z reklam – w przypadku radia i telewizji – 1 mln zł lub – w przypadku prasy – 15 mln zł.

Na Onet.pl czytamy:

MEDIA BEZ WYBORU
——
Tu powinien być Twój ulubiony serwis internetowy. Dzisiaj jednak nie przeczytasz tu żadnych treści. Przekonaj się, jak będzie wyglądać świat bez niezależnych mediów. Ruszyła akcja Media bez wyboru. Przeczytaj nasz list otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej. Dla nas najważniejsze jest, abyś TY miał wybór. Dziękujemy użytkownikom i partnerom handlowym za zrozumienie i wsparcie.
——

Szanowny użytkowniku!
Podejmujemy dziś krok, którego nikt z nas podejmować nie chce, bo idzie wbrew wszystkim wartościom, jakie jako dziennikarze wyznajemy. Na 24 godziny znikają wszystkie serwisy Ringier Axel Springer Polska. Bierzemy udział w tym proteście razem z dziennikarzami wielu innych tytułów i serwisów należących do polskich i zagranicznych właścicieli, bo wierzymy, że nie mamy innego wyboru.

Propozycja nowego podatku od mediów jest kolejnym już w ostatnich latach ciosem zadanym mediom w Polsce. Nowy podatek uderzy w nasze redakcje, już bardzo mocno doświadczone epidemią niszczącą naszą gospodarkę.

Z powodu trwającego już prawie rok lockdownu cierpią nasi reklamodawcy i nasi czytelnicy. Spadają nakłady gazet, maleją wydatki na reklamę. Teraz państwo chce zrzucić na nas dodatkowe, wielomilionowe obciążenia. Nasi wydawcy w liście do polskich władz słusznie ostrzegają, że nowy podatek uderzy w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę oraz ograniczy możliwość finansowania treści jakościowych, a także lokalnych, jednocześnie zwiększając i tak już potężny wpływ władzy na rynek medialny w Polsce.

Dziś wszyscy przekonamy się, jak wygląda Polska bez wolnych mediów. Wierzymy jednak, że tak drastyczna akcja jest konieczna, bo bez wolnych mediów nie ma wolnego wyboru, a bez wolnego wyboru nie ma wolności.

Nie liczymy już na to, że władza pomoże tym mediom, zwłaszcza mniejszym, które z powodu epidemii znalazły się na skraju upadłości. Liczymy jednak na to, że władza zrozumie, jak ważne są dziś słowa Thomasa Jeffersona, jednego z ojców założycieli naszego najbliższego sojusznika, który już 234 lata temu wiedział, jak ważne dla demokracji są wolne media: “Gdybym to ja miał podjąć decyzję, czy powinniśmy mieć rząd bez gazet, czy gazety bez rządu, nie wahałbym się ani chwili i wybrałbym to drugie”.

Wolność słowa umiera w ciszy. Dziś bardzo głośno apelujemy więc do polityków o odejście od pomysłu nowego podatku od mediów.

Oliwia Bosomtwe, redaktor naczelna Noizz
Marcin Cejrowski, redaktor naczelny Plejady
Karolina Gołuchowska, redaktor naczelna Ofeminin
Robert Graczyk, redaktor naczelny Komputerswiat.pl
Katarzyna Kozłowska, redaktor naczelna Faktu
Mikołaj Kunica, redaktor naczelny Business Insider
Tomasz Lis, redaktor naczelny Newsweeka
Robert Rybicki, redaktor naczelny moto online RASP
Jacek Stańczyk, redaktor naczelny sportu RASP
Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onetu
Paweł Wołosik, redaktor naczelny Przeglądu Sportowego
Paweł Zielewski, redaktor naczelny Forbesa
Anna Zimny-Zając, redaktor naczelna Medonetu

Portal Wirtualna Polska zapowiedział z kolei, że od godz. 12.00 nie będzie można na stronie znaleźć informacji, komentarzy i innych materiałów dziennikarskich i że zamiast nich pojawi się wyłącznie czarna plansza z treścią listu mediów do władz Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto przedstawiciele portalu napisali:

Wirtualna Polska jest sygnatariuszem listu do rządzących naszym krajem. Sprzeciwiamy się w nim wprowadzeniu dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku.

Uważamy, że dodatkowe obciążenia finansowe spowodują osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce. Zmiany uderzą w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także w polskie produkcje, kulturę, rozrywkę oraz sport.

Napisaliśmy w liście: “Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych”.

Prowadzony dzisiaj protest jest próbą pokazania rzeczywistości, którą ryzykujemy jako kraj, wprowadzając dodatkowe obciążenia finansowe dla mediów. Świat bez dostępu do informacji jest światem godzącym w podstawowe prawa obywateli w demokratycznym kraju.

Redakcja Wirtualnej Polski

Portale TVN.pl, TVN24.pl, Polsat News i Interia opublikowały treść wspomnianego listu, poprzedzając go informacją o proteście i przepraszając swoich czytelników oraz partnerów handlowych. Oto treść listu otwartego do rządu:

List otwarty
do władz Rzeczypospolitej Polskiej
i
liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu:

  • Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
  • Agora S.A.
  • AMS S.A.
  • Bonnier Business
  • Burda Media Polska
  • CANAL+
  • Dziennik Trybuna
  • Dziennik Wschodni
  • Edipresse Polska
  • Eleven Sports Network sp. z o.o.
  • Gazeta Radomszczańska
  • Gazeta Żoliborza
  • Green Content sp. z o.o.
  • Gremi Media S.A.
  • Grupa Eurozet
  • Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
  • Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.
  • Grupa RMF
  • Grupa Wirtualna Polska
  • Grupa ZPR
  • Helios S.A.
  • Infor Biznes
  • Kino Polska TV S.A.
  • Lemon Records sp. z o.o.
  • Marshal Academy
  • Music TV sp. z o.o.
  • Muzo.fm sp. z o.o.
  • naTemat.pl
  • OKO.press
  • Polityka
  • Polska Press Grupa
  • Ringier Axel Springer Polska
  • STAVKA sp. z o.o.
  • Superstacja sp. z o.o.
  • Telewizja Polsat sp. z o.o.
  • Telewizja Puls sp. z o.o.
  • Telewizja Regionalna TVT
  • TIME S.A.
  • TV Spektrum sp. z o.o.
  • TVN S.A.
  • Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
  • Tygodnik Powszechny
  • Wydawnictwo Bauer
  • Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
  • Wydawnictwo Magraf
  • Wydawnictwo Nowiny
  • Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański

Radio ZET i RADIO RMF FM opublikowały na swoich stronach krótkie komunikaty związane z protestem. Na stronie Radia ZET na białej planszy czytamy:

MEDIA BEZ WYBORU

W tym miejscu powinnaś / powinieneś zobaczyć stronę główną. Jeśli plany rządu się powiodą, możesz jej kiedyś nie zobaczyć naprawdę. Możesz też stracić możliwość korzystania z innych mediów i źródeł informacji.

Polski rząd chce obciążyć firmy medialne – działające legalnie, nieuchylające się od opłat i składek – dodatkowym podatkiem od reklam. Argumentuje to zwalczaniem skutków pandemii COVID-19. Rezultatem takiego działania w trudnym czasie pandemii może być likwidacja części medialnych biznesów.

Rolą mediów nie jest walka ze skutkami pandemii – to rola rządu. Naszą rolą jest rzetelne informowanie Obywateli. Nie ma wolnego kraju bez niezależnych mediów. Nie ma wolności bez wolności wyboru. Dlatego walczymy o wielość i różnorodność mediów w Polsce. A przede wszystkim – o prawo wyboru dla Was, naszych Czytelników.

Rusza akcja “Media bez wyboru”. Przeczytaj list otwarty polskich mediów do władz Rzeczpospolitej Polskiej i wesprzyj nas.

Dziękujemy za Twoje zrozumienie.

Na stronie Radia RMF FM wyświetla się z kolei następujący komunikat:

Drodzy Słuchacze RMF FM

Dziś nie usłyszycie swoich ulubionych audycji, a także nie będziemy w stanie przekazać Wam Najistotniejszych Faktów, Wiadomości i Informacji. Zamilkły także inne stacje radiowe, swoich programów nie nadają największe telewizje. Nie działają portale internetowe.

Trwa protest niezależnych mediów przeciwko planowanemu przez rząd wprowadzeniu dodatkowego podatku od reklam emitowanych w Telewizji, Radiu i Internecie wprowadzanego pod pretekstem walki z pandemią Covid-19.

Ten podatek uderzy w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media. Jest także zagrożeniem dla polskiego rynku medialnego, wolności słowa i wolności wyboru, które zapewniają większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie. Wprowadzenie tego podatku oznacza także osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Wrócimy do Was jak najszybciej to będzie możliwe z najbardziej aktualnymi informacjami.

MS
redakcja@zawiercianskie.pl

8 KOMENTARZY

  1. Odezwały się te media co przed 2015 jak i teraz sieją propagandę POwską i postliberalną. Bardzo dobrze. WON komuchy albo płacić za reklamy!!!!

  2. Przecież media mają takie silne wpływy w obcych państwach??? Co to to się stało 😁 teraz strajkują??? Ojoj… Brakuje pieniędzy???? Hahahahaaa 😆

  3. przyszły czasy partyzantki,
    oporników w marynarki,
    kto z wolnością walczył słowa,
    dzisiaj nam tę wolność chowa,
    teraz trzeba eksponaty,
    te sprawdzone stare graty,
    magle z pralek, bibuł zwoje,
    użyć w walce jak naboje,
    wolnym tekstem zadrukować,
    po piwnicach, znów się chować,
    “na marlboro” z dachów bloków,
    spuścić wiedzę na Polaków,
    są wszak jeszcze kombatanci,
    wywrotowcy, demonstranci,
    co w ustroju już minionym,
    pod kieckami własnej żony,
    przemycali ważne teksty,
    by werbować na protesty,
    jest stoczniowa, słynna sala,
    co się w niej styropian starał,
    postulaty wymalować,
    wcielić w życie i zachować,
    dla młodszego pokolenia,
    lecz metryki nic nie zmienia,
    bo wnet z rześkiej opozycji,
    powstał beton prohibicji.

  4. Niech te biedne media napiszą o wyprowadzaniu finansów przez obcy kapitał za pomocą reklam. Niech napiszą jakiej wielkości został zapłacony podatek przez duże korporacje handlowe w Polsce.
    Kto sponsoruje te niezależna media i prawda wyjdzie na jaw kogo one bronią. Nie dajmy się ogłupić przez obcą propagandę, Oni będą mieszać dla swojego interesu, wywoływać małą wojenkę aby nas skłócić. Włączmy swoje myślenie, nie dajmy się manipulować .

  5. To jest haracz. Jakimś niedziwnym trafem TVPiS podatku nie zapłaci. Oczywistą oczywistością jest to, że rządowi brakuje pieniędzy. Niech Pan Sasin wreszcie odda 70 milionów złotych za organizację majowych wyborów prezydenckich.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.