zawiercianskie.pl

Twoje źródło informacji z Zawiercia, powiatu i regionu

Aktualności

Podpisano umowę na odbudowę linii kolejowej Zawiercie-Tarnowskie Góry. W jej ramach powstanie m.in. nowy przystanek – Zawiercie-Kądzielów [AUDIO]

W piątek 30 października w trakcie wideokonferencji prasowej podpisano umowę na realizację projektu, rewitalizacji i odbudowy częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Zawiercie-Tarnowskie Góry.

Umowę podpisali Marita Szustak, prezes Track Tec Contruction, lider konsorcjum, a także Jerzy Dul, dyrektor Regionu Śląskiego PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji. Program jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość umowy netto wynosi 660 244 251 zł.  Planowane rozpoczęcie prac budowlanych to I kwartał 2021 roku. Zakończenie inwestycji zaplanowano na I kwartał 2023 roku.

Jak informuje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. po zakończeniu inwestycji pasażerowie z Zawiercia dojadą do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. W Zawierciu powstanie nowy przystanek kolejowy – Zawiercie-Kądzielów, wyremontowany zostanie również jeden peron na dworcu głównym.

Projekt ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Projekt pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą. Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, linią pojadą też cięższe składy. W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h. Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych – czytamy na stronie PKP PLK S.A.

Oto co podczas wideokonferencji na temat inwestycji powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury:

_

Głos zabrał również Jan Chrząszcz, I wicewojewoda śląski:

_

A także Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK:

_

Na koniec głos zabrała posłanka PiS z Tarnowskich Gór, Barbara Dziuk:

_

W trakcie wideokonferencji redakcja Mediów Zawierciańskich zwróciła się z pytaniem o to, jak będzie wyglądał przejazd kolejowy z Drogą Wojewódzką nr 796 (ul. Obrońców Poczty Gdańskiej). Prezes PKP PLK poinformował, że jest to pytanie szczegółowe, na które otrzymamy odpowiedź w najbliższych dniach.

PK
redakcja@zawiercianskie.pl
redakcja@radiozawiercie.pl

Zdjęcie ilustracyjne: Zrzut ekranu wideokonferencji na Skype

16 KOMENTARZY

  1. świetna sprawa ale mieszkańców czeka poważny problem –
    ruch na Obrońców Poczty Gdańskiej stanie w korkach, tym bardziej, że za kilka lat dojdzie łącznik z obwodnicą południową – za torami w kierunku Turzy. To będzie komunikacyjny horror.
    A przecież ten przyszły łącznik z obwodnicą (który będzie to naturalny wyjazd/dojazd do strefy aktywności gospodarczej która ma potencjał do rozbudowy i ruch w tych kierunkach może znacząco wzrosnąć wraz z budową ewentualnych zakładów produkcyjnych czy hal magazynowych.

    • W 100% wyjąłeś mi to z ust, jak zobaczyłem artykuł, to od razu chciałem to napisać.

      Wdrażając takie inwestycje powinno się myśleć też o ich konsekwencjach.
      Zawiercie powinno już starać się o środki zewnętrzne na budowę wiaduktu nad torami, przecież to będzie główny wlot do miasta od strony Śląska, bo nie zanosi się, że z obwodnicy będzie zjazd bezpośrednio do centrum…
      Przy zamkniętych szlabanach korek będzie rozpoczynał się jeszcze na obwodnicy.

    • Pewnie wiadukt i tak nie powstanie, … bo jak mostek przed Turzą już tyle lat zwężony i nie da rady wykonać tak “wielkiej” inwestycji, to co mówić o większych…

      • to jest niemoc zarządu dróg wojewódzkich, krótkiego mostka nie potrafią naprawić. Za to moc pokazują gdy blokują ludziom inwestycje na działkach przy drodze.. to potrafią, w tym są świetni. Spróbujcie chociażby wystąpić o budowę zjazdu z drogi wojewódzkiej gdzie jest rów, albo wybudować nowe eleganckie ogrodzenie. Albo przyłącze wody, gazu na działkę. Droga przez mękę. Oni chyba wyspecjalizowali się w utrudnianiu życia ludziom.

  2. Radny Trepka na komisji powiedział, że ZGK przyjmuje odpady z różnych gmin / często odległych np. Kraków /po różnych cenach / różniących się o ponad 50% od siebie. Warto to zgłosić do analizy UOKiKu. Pewnie Prezes ZGK nie będzie szczęśliwy ii możę Pan Trepka odpowie za swój niewyparzony język ? Kara UOKiKu może sięgać 10 % przychodów to na bank kilka milionów ?

    • nie znam sprawy, ale patrząc ogólnie… to czy przypadkiem przyjmowanie odpadów nie odbywa się na umowy, które zostały zawarte po wygranym przetargu przez ZGK? Jeśli tak to co kogo obchodzą różnice cenowe, jeśli zamawiający są w stanie je płacić i dlaczego UOKIK miałby tutaj coś do gadania.

      Może podam przykład, jakiś prosty. Mam piekarnię i jestem w stanie dostarczyć X jakiegoś pieczywa. Gminy rozpisują przetargi na zamówienie pieczywa i podają jakąś cenę, powiedzmy Kraków 5zł za bochenek 1kg , Myszków 3,5zł za bochenek. Jestem w stanie dostarczyć do Krakowa to pieczywo za 4,5zł inni oferenci dali ceny 4,7-4,95. Wygrywam przetarg, dostarczam. W Myszkowie też wygrywam bo dla nich sprzedaję powiedzmy za 3,2zł a kolejna najtańsza oferta była za 3,39zł.
      I teraz czy to jest złamanie zasad konkurencji?
      Jeśli tak to proszę o wytłumaczenie tego.

      • Dlatego nie ma co przesadzać, ale warto zainteresować UOKiK aby sprawdził jak to jest.
        Czy Kasowanie Krakowa za takie same odpady 800 a innych za 500 jest zgodne z prawem ? Może tak ale strzeżonego …… . Przeznaczenie dywidendy na dopłaty do systemu który ma się sam finansować tez wyglada dziwnie i tez warto upewnić się czy tak można ? Warto sprawdzić by wszyscy byli spokojni.

      • Pan radny zaintrygował Mnie do sprawdzenia czy tak można. Nie będę niczego przesadzał ale warto sprawdzić, po to w sumie jest UOKIK. Nie wiem czy prezes będzie szczęśliwy z tego powodu ale będzie mógł podziękować panu trepce ze UOKiK utwierdzi go , ze robi dobrze. Na pewno wszystko jest w porządku ale warto mieć pewność.

    • przypuszczam, że ten przystanek jest po to żeby jadący tym połączeniem od Katowic na lotnisko mieli możliwość wysiąść w Zawierciu a pociągi nie musiały zawracać przy dworcu zawierciańskim, podobnie jadąc od Tarnowskich Gór do Katowic. To ma sens. Dodać jeszcze tylko jakiś transport samochodowy, autobusy spod tego planowanego przystanku i będzie ok.

  3. KADZIELOW bydzie po tam bydzie pezystanek dla pasikonikow i kuni klacy aby chlapnely z poidelka trocha wody aby na dzin dysla zdazyly w cwortek o na gilda w niedziela! a w Zowierciu przeca miastu powiatowym do dzisioj dnia ni ma poidelek dla zwizockow malych i duzych das ist skandal! PANIE BURMISTRZU!

  4. Zaś ten debilny komentarz paśnikowy,…
    Kądzielów to bedzie jedyna stacja w Zawierciu na trasie Katowice – lotnisko, bo jadąc od Katowic tory odbijają w stronę Siewierza przed Zawierciem.
    Na dwrorcu głównym mogą zatrzymywać się pociągi jadace od Częstochowy do lotniska.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.